de pe Teatrul de azi
Bălan.unu – un blog înscenat
De vreme ce aproape orice discurs public, indiferent pe ce temă, începe cu o referire la recesiunea mondială, gândul te duce la aceeaşi temă şi atunci când constaţi că artiştii preferă monoloagele. În teatrul independent, spectacolul cu un personaj este şi mai des întâlnit, tocmai din cauza fondurilor mici de care dispun realizatorii sau din cauza spaţiului de joc redus la care au acces.
În Bucureşti, la Galeria Montage (Calea Călăraşi), spaţiu mai recent deschis circuitului artistic, anul a inceput cu un spectacol conceput şi interpretat de Robert Bălan – Bălan.unu. Gândit ca un discurs asezonat cu demonstraţii – de la cântat hituri la zi până la (un anume fel de) streaptease -, spectacolul porneşte de la structura „stand-up comedy”, dar deraiază de mai multe ori de la ea, prin distanţarea pe care şi-o impune interpretul şi prin interacţiunea cu publicul. Robert Bălan apelează la un mod direct de adresare pentru a vorbi despre chestiuni „la ordinea zilei”, care stau pe buzele tuturor – de la inepţia showbiz-ului românesc la lipsa de discernământ a presei care e responsabilă în bună parte de confuzia de valori perpetuată de ani de zile. Interpretul are dreptate când pretinde să fie şi el o vedetă, într-o lume în care orice sportiv care nu are nimic de spus câştigă automat acest statut doar pentru că i se pune un microfon în faţă la sfârşitul fiecărui meci.
Dincolo de hazul lui, structura spectacolului este cea care interesează cel mai mult: interpretul cântă, dansează, la un moment dat dispare din scenă, interacţionează cu publicul, întrerupe discursul şi se ceartă cu omul de la „tehnic”, ba chiar a scris în avans şi cronica spectacolului – mai exact două, una „de bine” şi una „de rău”, cronici care au fost publicate în Suplimentul de Cultură.
E un fel de „blog înscenat” de vreme ce toate materialele strânse aici la un loc sunt trecute printr-un filtru personal care produce automat şi o raportare critică, un comentariu implicit. „Antrenamentul” de jurnalist cultural al interpretului (de profesie actor şi regizor) a determinat probabil această abordare pe cât de neaşteptată, pe atât de interesantă.
Eu am văzut spectacolul la Galeria Montage, dar se pare că el „circulă” prin Bucureşti – se mai joacă la Club A şi, mai nou, la clubul „La Birou” din Tei (detalii pe www.balanunu.com).
Cristina Modreanu
bălan.unu
de Robert Bălan (cu două „ştiri” de Elena Vlădăreanu şi consultanţă fotbalistică din partea lui Matei Florian)
cu: Robert Bălan
voce: Elena Vlădăreanu
asistent de regie: Adrian Nistorescu
advisori: Elena Vlădăreanu, Matei Florian
asistenţă tehnică: Adrian Nistorescu
regia: Robert Bălan
producator: Robert Bălan
gen: mai mult comic (dacă îmi ies poantele şi nu am prea mari emoţii)
durata: aproximativ 1 h (depinde de inspiratia de moment)
Bloguri d'ale mele
Categories
- altii despre mine (11)
- f.a.q. (11)
- jurnal de vedetă (8)
- news (16)
- next (1)
- next show (5)
- promo (10)
- siviuri (4)
- surse de inspiratie (7)
M-am născut de Ziua Femeii în 1979. După 12 ani în care i-am încântat cu talentul meu artistic pe colegi şi pe profesori, am ajuns, într-un final, la o facultate de actorie. N-am petrecut acolo decât un an şi jumătate. Fiind şi foarte talentat şi foarte deştept, am intrat la regie, unde am stat 5 ani încheiaţi. După ce mi-am dat licenţa, cu un spectacol în care am jucat tot eu şi rolul principal, spectacol făcut după un text tradus tot de mine („Frankie e ok, Peggy e fată bună şi casa e mişto!” de Martin Cicvak), n-am mai făcut mare lucru. N-ar fi de menţionat decât vreo două lansări de carte mai acătării, neşte întâmplări la Teatrul Desant şi „Monologurile vaginului”, care, chiar dacă era făcut cu actriţe neprofesioniste, a ieşit foarte mişto. Zic io. În rest, am activat în câmpul muncii, mai întâi pe funcţia de inspector la Protecţia Copilului, apoi ca redactor la Averea, Newsin şi Gândul. De-a lungul vremurilor au mai beneficiat de extraordinarul meu talent: Dilema (pe când nu se învechise), Observator Cultural şi Metropotam. Momentan sunt liber-profesionist, adică şomer. Mai scriu la Suplimentul de Cultură şi înjur spectacole de teatru în Timpul Liber (suplementul de la România Liberă).
Robert Bălan
0 comentarii